Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor groei carbon credits

Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor groei carbon credits

Het marktpotentieel van carbon credits werd in kaart gebracht door het marktonderzoek ‘Nederlandse Carbon Credits’. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat er groeipotentieel is en dat bewustwording en beleidsinterventies nodig zijn om knelpunten te overwinnen en vraag te stimuleren.

Auteur van het rapport is Heleen Klinkert Vadalkar van Nieuw Groen, een onafhankelijk bureau voor advies, bemiddeling en projecten. Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit gaf opdracht aan Nieuw Groen om onderzoek te doen naar het marktpotentieel van carbon credits. Afkomstig van de teelt van Nederlandse vezelgewassen, bestemd voor productie van biobased bouwmaterialen.

Een aantal inzichten die uit het onderzoek blijken zijn als volgt:

Een prijs van €70 tot €140 lijkt realistisch, concurrentie komt voornamelijk van goedkopere credits van projecten buiten Europa Nature based carbon credits dragen bij aan meerdere thema’s zoals biodiversiteit, gezonde bodems en schoon water 28% van organisaties (138 deelnemers ondervraagd) verwacht in de toekomst te investeren in carbon credits, 45% acht dit mogelijk Doelstellingen uit het Klimaatakkoord en ontwikkelingen in Europese wetgeving stimuleren de vraag, maar de rol die credits spelen in het bereiken van de klimaatdoelen is op dit moment geen aankoopmotief Met de aankoop van carbon credits kunnen MKB-bedrijven zich onderscheiden richting grote bedrijven, waaraan ze leveren

Het volledige onderzoek lees je hier.

Delen:

Gepubliceerd op
Permalink

Meer nieuws

Founding Partner

Rabobank

Partners

BO Akkerbouw
Boeren voor biobased bouwen
Building Balance
Faay Vianen B.V.

Initiatiefnemers

Ballast Nedam Development
LTO Bedrijven
Merosch
SWP
Terug naar boven